Tento tradiční a velmi silně obsazený turnaj jistě nabídne mnoho zajímavého. Účast přislíbili hráči naprosté světové špičky - Carlsen, Mameďarov, Ding, Giri, Kramnik, Anand, Nepomnaščij, Radžabov, Duda, Rapport, Shankland, Fedosejev, Vidit a Van Foreest. Ostatně průměrné elo turnaje 2753 mluví za vše. Pro české fanoušky také nemusí být bez zajímavosti vidět v turnaji takového formátu hráče, který hraje českou Extraligu (novoborský Santosh Gujrathi Vidit).
Připraveno
je celkem 13 vysílacích dní, kterými vás provedou naši přední
hráči FM Michal Novotný, GM Vojtěch Plát a GM Štěpán
Žilka. Hrát se bude převážně ve Wijk aan Zee, kde budou
partie začínat ve 13:30, ale turnaj zavítá i do Alkmaaru a
Leidenu – v těchto městech se bude začínat ve
14:00.
Detailní rozpis hracích dní:
12.1.2019,
13:30 - 1. kolo
13.1.2019,
13:30 - 2. kolo
14.1.2019,
13:30 - 3. kolo
15.1.2019,
13:30 - 4. kolo
16.1.2019,
14:00 - 5. kolo - Alkmaar
17.1.2019
- Volný den
18.1.2019,
13:30 - 6. kolo
19.1.2019,
13:30 - 7. kolo
20.1.2019,
13:30 - 8. kolo
21.1.2019
- Volný den
22.1.2019,
13:30 - 9. kolo
23.1.2019,
14:00 - 10. kolo - Leiden
24.1.2019
- Volný den
25.1.2019,
13:30 - 11. kolo
26.1.2019,
13:30 - 12. kolo
27.1.2019,
13:30 - 13. kolo
Hrát
se bude tempem 100 minut na 40 tahů, následováno 50 minutami na 20
tahů a 15 minut na dohrání, s přídavkem 30 sekund od
prvního tahu. Pokud se po 13 kolech budou o první místo dělit dva
hráči, bude následovat tiebreak v podobě dvou bleskových
partií hraných tempem 5+3. Pokud by ani tyto bleskovky nerozhodly,
následovala by náhlá smrt – rozhodující partie, ve které bude
mít bílý 6 minut a povinnost vyhrát, proti 5 minutám černého.
Pokud by na prvním místě po základní části skončili více než
dva hráči, následující kritéria určí první dva, kteří si
zahrají bleskovkovou nadstavbu. Těmi kritérii jsou: a) vzájemný
zápas, b) Sonnen-Born, c) větší počet partií černými, d)
los.
Tyto
přenosy vznikají i díky podpoře sponzorů a novoborskému
šachovému serveru, kterým patří zvláštní poděkování.
Přímé přenosy poběží na YouTube kanálu šachy.cz.
Na
závěr mi ještě dovolte, byť trochu opožděně, popřát vše
nejlepší v novém roce, hlavně hodně zdraví.
Za
tým šachy.cz
Jan Jílek
Stálé zdraví vespolek, ke komentovaným přenosům jen tolik - po úvodním boji o tom, kdo se prosadí a následném zklidnění situace jsem čekal na onu "bombu" tak proklamativně vyhlášenou panem Koutným - jestli jsou to ony partie bývalých mistrů světa, tak dobré, ale čekal jsem něco podstatně většího, bombastičtějšího. Na druhou stranu chápu..... partiím bývalých mistrů světa už lze jen máloco vytknout a komentář GM Cveka nemá chybu.
To clames: on to Petan nemyslel z hlediska odborného, ale spíše z toho hlediska komentátorského, chápu, že FM Novotný je všechno ostatní jen ne profesionální komentátor a bohužel na té úrovni to je znát. Na druhou stranu dělá to poprvé a může působit nervozita, novost této akce pro jeho osobu, možná to bude lepší a lepší... Nezlobte se na mě, ale mě to spíše pripadalo jako výklad k partiím pro jeho mládežnické svěřence , slovní zásoba, slovní paraziti, dlouhé pauzy, kdy se mi zdálo , že není co říci, neustálé opakování stejných vět a frází, ale pořád je co zlepšovat. Trošku jsem postrádal i onu odbornou vatu, zajímavosti, kterými překonávají ti zkušenější hluchá místa v partiích. GM Žilka naproti tomu skvělý odborně i komentátorsky. Těšil jsem se na GM Pláta - škoda, že se mu nepodařilo zrušit ty Mariánky, takže možná někdy příště. :o) Pokud stojíte o zpětnou vazbu, tak, prosím, nepište poznámky pod čarou, ale zeptejte se přímo, co mu na tom komentování FM Novotného vadilo..... a dozvíte se to, jsou to myšlenky i návody jak tu práci ještě zlepšit. Takže, jen vydržet. A děkuji za Vaši práci..... některé věci nejsou jednoduché, ale časem se zlepšují. Ovšem bomba by byly komentáře GM Navary, ale chápu, že jeho čas je hodně drahý a dostat ho ke komentování by bylo hodně o trpělivosti, ale možná i toho se jednou dočkáme.
od 9.1. je na cvekových webovkách sachycvek.cz obsáhlý článek s logickým zdůvodněním, proč přenos z Wijku dělat nebudou. Na facebooku to mají taky. A to video s Cvekem okomentovanou partií Spassky - Fischer si na youtube určitě pusťte. To vám dá šachově víc, než několik hodin sedět u přenosu komentovaného např. FM Novotným.
to Petan: no přece ten komentovaný přenos z Wijku, když pan Koutný kvůli tomu zažehl takový fight... co všechno kde psali, nevím, ale jejich poslední zpráva na jejich youtube kanále, kde ty přenosy dělali, je "začínáme přímý komentovaný přenos z turnaje roku..."; viz:
https://www.youtube.com/user/joachymecekful/community
to Pogous: A co jako mělo bejt na kanále Robert a Petr šachy? Vždyť psali, že z Wijjku nakonec přenos dělat nebudou (na co by taky 2 přenosy v češtině byly). Teď tam bude trenink zahájení s Cvekem a včera tam byla komentovaná partie Fischera. Ta vás nezajímá?
Tak přenosy na šachy.cz jedou výborně, Štěpán Žilka skvěle komentuje (jen Vojta Plát se na to prý vybodl, a přestože původně komentování přislíbil a to i zde v diskuzi, tak nakonec pojede prý hrát do Mariánek turnaj).
Naopak youtube kanálu Robert Petr Šachy nejede nic. Nějak to pan Koutný bez pana Jílka nezvádl zprovoznit. Hlavně že pana Jílka napadal...
Brazina a spol. : nebojte, do začátku turnaje už nezbývá mnoho času.... relativně
pavel chrz myslel jsem přesně to co jsem napsal :)
Davide, chtěl jsi říci
"diletace času".
Ne všechny odkazy jsou správně napsané. Vzorce jsou asi všude ok správné.
Pozor: Omáčka pozorovatel vers. zkoumaný předmět je v dost odkazech nepřesně či i chybně popsána.
žaba: Zajímavé, četl/viděl jsem o tom, zde ale hodně názorné. Ovšem od roku 2016 se věci i struny pohnuly.
Jinak obecně platí, že kdo pochybuje, není si jistý, bývá oproti těm, co jim je vše jasné, nejvíce v obraze.
"Vím jen to, že nic nevím". Sókratés.
informace se může pohybovat rychleji než světlo za předpokladu, že její nosič je zcela nehmotné povahy - uvedu příklad, i když nevím, jak jej v praxi využít - stín se může pohybovat rychleji než světlo - posunu li předmět před světelným zdrojem, pak v nějaké velké vzdálenosti má pohyb stínu rychlost vyšší než světlo
chess to je výborné, odkud to je? :)
David -- Je mi na Vás sympatické, že se živě zajímáte o matematiku a fyziku. Važte si toho, ne každý má schopnost být fascinován okolním světem. Někoho videa, jako tohle:
https://www.youtube.com/watch?v=faSt2eGQwv8
strašně nudí, což je smutné.
Faktem je, že diskuze už má dost "společenský" charakter - nikdo dané věci přesně nerozumí, ale je si jistý, že má pravdu :). Jinak axiom relativity je, že se informace nemůže šířit v prostoru rychleji než světlo, a to zatím platí. Osobně si také myslím, že matematické axiomy jsou takové proto, že odrážejí něco reálného "tam venku", i když nevíme co přesně (nemyslím, že je to politická dohoda). Omlouvám se za další příspěvek :)
Je to zbytečné Ať se baví vědecky, kdo chce, kdo odejde, ať odejde.
Za chvíli se tady jistě objeví něco jiného,
že velká snaha je poničena,
a za to nikdo u nás nemůže. Ale může to být megaproblém. Snad ho vyřeší.
Pak bude zase jiné téma diskuse.
david brazina:
Zajímavý delší příspěvek k diskusi, kdo by s vámi vědecky diskutovat tu chtěl.
Posledními 3 větami to však celé pokazíte.
Horníku , já jsem ve společnosti ,tebou vyjmenované , mezi slušnými lidmi. Ve společnosti braziny bych nechtěl být ani náhodou . Ale co , nad tím candáním jsem se dobře pobavil .
Ano, pane Bražino, to byl důvod, proč jsem sem již nechtěl nic psát. Nezklamal jste mě, a tak jsem skončil ve stejném pytli vámi označených "debilů". Dobrá, smířím se s tím, že jsem tedy ve společnosti pana Jandy, Morphynisty, Bolka, Viktora a jiných, kteří jsou ve vašem šuplíku s nápisem "debil" (zřejmě jsem i na někoho zapomněl). Pěkný zbytek dne.
Horník, David - Takhle, z čistě ideálního hlediska (pokud například vyloučíme pravidlo 50 tahů a třikrát opakované pozice), může mít partie nekonečno tahů. Problém je, že to jsou partie, které mají alespoň jeden uzavřený cyklus (zopakování pozice). David, pokud to dobře chápu, poukazoval na to, že počítače se mohou ztratit v grafu pozic, sem tam zopakují pozici ale nikdy nedojdou na konec. Jejich varianty budou z globálního hlediska neperiodické.
Je to čistě programátorský problém: abychom tomu zamezili, definujeme, že jakmile ve variantě dojde k zopakování pozice, ukončíme ji jako remízovou (ačkoli zopakovaná pozice sama o sobě remízová být nemusí).
Ach jo. Takže
1) Kde vidíte nějakou polovičatost? Axiomy jsou okrajové podmínky určitého systému. Vlastně ten systém určují. V rámci toho systému pak můžete odvozovat vše ostatní a říct, jestli je to v tomto systému pravda nebo nepravda. Kde vidíte nějakou polovičatost?
2) Podle pravidel FIDE mi vychází (jestli jsem dobře počítal) hodně zjednodušeně, že nejdelší možná partie může mít zhruba 7000 tahů (podle pravidla 50 tahů). Tedy žádné nekonečné číslo.
3) Pokud budeme brát, že se nebudeme omezovat délkou partie, pak počet pozic je určitě konečné číslo a jak psal žaba, pokud se dostanete obloukem do té samé pozice, je tato větev remíza. Tím odpadají zacyklení a máte jen lineární větve grafu (šachově stromu propočtu). Kterých je konečný počet. Kde vidíte nekonečno?
4) Když docházejí argumenty, vrhneme se na metafyziku a mlhavé pojmy
5) To je poslední příspěvek, co k tomu píšu. Ať si každý myslí o šachách co chce :-)
chess: přesně tak.
To Poutník: To neznáte lidskou podstatu. Člověk z podstaty potřebuje vědět vše absolutně (vyčerpávajícím způsobem) a nedá pokoj, dokud toho nedosáhne :-) Nějaká polovičatá řešení, to není nic pro vědce :-)
Horník: samozřejmě, že vaše kvantová cesta je "absolutní". Nicméně mnou popsaný postup je reálnější a mnohem méně náročný. Ušetří se totiž obrovské množství variant a pozic, které nikdy nebudou hráče zajímat. Odhaduji, že někde kolem 20 kamenných "koncovek" se u forsírovaných variant propojí systém s databází zahájení a když si představím, že i databáze zahájení jde stále do větší hloubky, bude to stačit. Je potřeba si uvědomit, že k rozlomení šachu není potřeba znát všechny pozice. Stejně, jako k nalézání řešení člověk nepotřebuje znát všechny pravdy, ale pouze ty, které mají výpovědní hodnotu = jsou užitečné.
MaX:
Já Roberta Cveka a Petra Koutného naprosto chápu
Raději prý vrhnou energii a peníze na nějaké překvapení, v pátek poví.
Po tom všem a co by mohlo následovat za komentáře při akci.
"Ti blbě oni dobře, ti dobře, oni blbě. Nehádej se, nerozumíš tomu, máš malé elo...,.."
By bylo zase veselo.
Připomíná mi písničku Jarka Nohavici.
David Bražina - nebudu pronikat detailně do Vašich myšlenek (jsem celkem vzdělaný v matematice, ale ne v programování). Počet pozic v šachu je konečný, a ty můžeme chápat jako body v grafu, tahy můžeme chápat jako spojnici mezi dvěma body. Samozřejmě máte pravdu, že v tomto (obrovském) grafu je nekonečně mnoho různých (cyklických) cest, ale já si myslím, že pokud se dostaneme do stejného bodu, můžeme historii zapomenout a projetou variantu zaškatulkovat jako remízu a "pokračovat".
Nebudu se vykecávat, nikdy jsem si nic šachového naprogramovat nezkoušel a ani nevím, jak tyto programy přesně fungují. Jenom poznamenám, že o dámě už matematici dokázali, že je remíza (detaily ovšem neznám).
EmilV: Nechápu vaší otázku. Řešení bude podobné, jako když řešíte úlohu obchodního cestujícího
Tak přenos bude nakonec jeden. To pak muselo být kolem toho tolik rámusu?
Takže budete mít funkci... A můžete nám, pane Horníku, prosím vysvětlit, kde se ta funkce vezme :-))?
To Poutník:
U kvantových výpočtů není třeba počítat od zadu právě. Ale celá úloha se vyřeší "od předu" a najednou (pomocí superpozicí stavů). Takže budete mít funkci, která drží všechna možná řešení a která se realizuje, když se zeptáte na konkrétní řešení. Kromě Q-bitů (které drží dva stavy zároveň, a počet stavů je 2 na n, tedy pro 3 Q-bity se systém nachází v 8 různých stavech zároveň) se již uvažuje o tom, že částice může být i ve více stavech než 2. Např. směr momentu hybnosti částice ve 3 osách by umožňoval 6 stavů (tedy 6 na n, pro 3 takové částice by to již znamenalo 216 různých stavů, které lze zároveň (!) držet při výpočtu). Reálně se mluví o tzv. Qtritech, které mají 3 stavy zároveň (tedy 27 stavů při třech částicích). Takže moře výpočtů se zdá být je bezbřehé. Stačí dostatečný počet těchto částic.
Představuji si rozlomení šachu počítačem cestou "odzadu" . Přijdou 8 a 9 kamenové koncovky atd. řekněme u 12 kamenů už se tomu začne říkat 12 kamenová střední hra. Takto se dojde až do bodu, kdy se tato databáze propojí s databází zahájení. V ten moment bude konec. Nebudeme sice znát všechny pozice, ale díky databázi zahájení vyloučíme nesmyslné "větve" které nikoho nezajímají. Např. 1.Jf3 Jf6 2.Je5 Je4 ....
Ta vaše debata mi přesně připomíná kolegu z práce, který vždy tvrdí, že češi jsou největší odborníci na všechno. Stačí aby si přečetli jeden populární článek a hned všemu rozumí. Tolik nesmyslů jsem už dlouho nečetl. Takže:
1) Šachy jsou evidentně spočetné (počet kombinací pozic je určitě konečné číslo)
2) Pokud budou (a doufám, že v dohledné době opravdu budou) kvantové počítače o dostatečném počtu Qbitů, tak žádný otrocký výpočet jednotlivých pozic, jak se to děje teď, nebude. Laicky řečeno, kvantový počítač najednou vyřeší celou hru (vlnovou funkci, superpozici daných stavů) a když se zeptáme na konkrétní řešení dané pozice tak tato funkce zkolabuje do daného řešení.
HonzaSvatoš. Přesně tak.
Spočtené nejsou, ale spočítatelné ano. Záleží kdy.
Ale zítra to nebude
to chess> je ale kouzelne na co clovek je schopen plytvat svym casem a intelektem, nekdo leti do vesmiu, jiny lusti tajemstvi zivota, dalsi zameta cesty, nebo vyvazi popelnice, no a nekteri resi sachy :)
Jistě, může to jít až tak rychle. Zajímavé by bylo, pokud by program započítal zrychlování počítačů a vyhodnotil, že třeba v roce 2033 bude výpočet trvat rok. Ještě zajímavější, jestli pokrokem půl roku poté to bude trvat 10 měsíců nebo 5. Kdyt je ten čas konečný čas "t".
Nic to nezmění, že se šachy budou hrát i nadále, naučíš se 100 tahovou výhru bílého ze základního postavení a řetězově černý odbočí slabšími tahy a budeš stejně tam kde dnes. Jen diváci místo +1,1 pak -0,93 budou sledovat: bílý mat 121.tahem, v zápětí černý mat 94.tahem, pak 0,0remíza, zase bílý mat 175.tahem. Chudáci diváci . To budou teprve komentáře na novoborském
Aha, pravda, nějaká doba, co jsem četl. Omlouvám se já. S pěšci se tehdy nepočítalo. Mezitím jsou navíc počítače rychlejší.
chess: Tak hurá, tu dobu z 1,65 bilionu let dnes už zkraťme, ale že bychom se dožili dopočítání šachu, nevěřím.
Nic neberme tak vážně, neb:
"Náš nejnovější program vyhodnotil informaci, že umí rozlišit informaci od dezinformace, jako dezinformaci".
chess:
Tak nják. Jen upřesněnil bych:
Šachy jsou dopočitatelnou hrou jen zatím nejsou dopočítané.
1,65 bilionu let čekat nebudeme, při rychlosti počítačů v roce 2025 počítač spočte, že by trvalo třeba jen miliony let. V roce 2030 zase rychleji.
Psal jsem, že 32 kamenáče s pěšci. Zatím se bavíme o figurách bez pěšců 7kamenáče, "x-kamenáče". Bylo uváděno, že počítač bral problematiku pěšců v úvahu. Avšak výpočet o kolik výpočet pěšci zdrží (než kdyby bylo na šachovnici 32 figur ako třeba 4 jezdci atd.) není jisté, zda se povedl výpočet správný.
To jsem vůbec nevěděl, že je syzygy už kompletní sedmikamenáč. Příští update aliena bude jejich podporu určitě zvládat. Díky Emilovi V. za informaci, která se ke mě ještě nedostala.
chess:
Souvislost to nemá, je to otrocké počítání mnoha a mnoha pozic v krátkém časovém úseku.
Vy byste chtěl vyřešit 32kamenáče včetně pěšců. Třeba s výsledkem, že bílý zahraje 1.e4 a dá vynuceně mat 64. tahem.
V Rusku psali, že jejich počítač zatím spočítal že by to nejryhlejšímu počítači dnešní doby s obrovskou kapacitou paměti trvalo 1,65 bilionu let.
Takže až se zrychlí počítače nebo algoritmus a výpočet na rok (1,65bilionu x) za možnosti potřebné paměti, pak se dozvíme. Když vám ale soupeř odbočí ve 4.tahu "slabším" tahem a má prohrát v 59. tahu, tak vám to bude stejně houbajc platné.
Jistě, "superintelgence" vyřeší bez počítání, vyřeší vše za nás.
Superinteligence, na kterou někdo snad čeká, nejprve vymyslí jak zbavit Zemi od lidí a pak bude řešit co dál.
Ale to není novinka, to už psal hodně dávno Karel Čapek
Ještě poznámka k článku : Sonnenborn se píše dohromady, případně se pro toto pomocné hodnocení užívá název Sonnenborn-Berger. Ale jak čtu na Wikipedii, tak vlastně neprávem, poněvadž jej vymyslel Hermann Neustadtl a pánové Sonnenborn a Berger byli jeho odpůrci...
8kameny nemají s umělou inteligencí nic společného. Princip jejich generování je furt stejný, akorát se čeká na rychlejší procesory, větší RAM a větší harddisky.
7kameny generoval Bojun Guo na počítači s 384 jader (8x Xeon 8168) a 1 T RAM, trvalo to několik měsíců a k úplnému stažení byste potřebovali disk 20 T (přesně 18.4 T), který se myslím ještě ani nedodává. A to je komprese Syzygy naprosto fantastická, Lomonosov potřebuje k témuž 100 T diskového prostoru.
Pro srovnání, Syzygy 6 potřebují 160 G disku, tedy zhruba 100x méně. Tak si z toho extrapolujte, kolik by bylo na ty 8kameny potřeba a pak můžete pokračovat ve filozofických disputacích coby kdyby .
Chichichi to se to tu ale mele..Pláte ty jsi opravdu přerostené děcko.. Jako šachista parádní člověk ale jako člověk na veřejnosti....Nechápu proč si bereš Cveka do huby..
Na kanálu Rober a Petr.. jsi taky komentoval,nevím,kde bereš takovou zášt vůči Koutném a nevím co ti udělal,ale to je mezi vámi. Jen by ses neměl navažovat do hráčů jako je Cvek a tvrdit o něm že je koktala nebo co..
Jsi hráč, který hrál vždy za peníze, ( to jsem viděl osobně).
Koutný není žádný " svatýlek",ale pro šachy dělá hodně, nevím zda v okruhu pěti let někdo tak vysílal živé komentáře.. Možná vidím trochu od Koutného zášť....
Taky by mě zajímal názor od Štěpána Žilky na celou událost.
Každopádně můj komentáře směřuje k tobě Pláte...Hraj šachy a nenavážej se do ostatních, na to si moc mladej..
Vážení....možná se to tady hodí,možná vůbec ne! Někdy v mládí ke konci 80 let,jsem dostal angažmá v Německu...Hofer Symphoniker.Šéfem tam byl žák Rafaela Kubelika ,Doc. Jaroslav Opela...pozdější šéf Bayerische Rundfunk a pak se stal jeho ředitelem. Jednou čtu,že Firma Hegener und Glasser pořádá šachový turnaj v 10 městech Německa proti počítačí ...Mepfisto.Síla prý byla ,dle prospektu cca 1900 až 2100 ELO.Účast byla skoro 1100 šachistů.Samozřejmě jsem se přihlásil a z těchto 1100 šachistů jsem skončil na 1. místě. Computer jsem porazil za 18 tahů a necelých 16 min.Pak následovalo pozvání do Mnichova,kde jsem se umistil mezi 24 šachisty,většinou IM a FM na 14. místě.Cena byla finanční,na tehdejší dobu velmi výsoká a Počítač Mephisto.Přijel jsem domu,dmul jsem se pýchou a oznámil to JuDR. Alsterovi,aby o tom napsal do Čs. šachu. Soudruh JuDR. Alster k mému údivu začal vyšetřovat okolností,kdo mě tam vůbec vyslal atd.No měl jsem z toho akorát problém a o dalším směřování,že šachy nebudu vůbec dělat ,bylo rozhodnuto.Kamarád mi poradil,že se mám vyrhnout na kor. šach,tam je kontrola minimální. Začal jsem hrát od Jub. turnaje ,nejnižší turnaje,3.VT,pak 2, VT 1. VT až k PF Čr. Pak Finále ČR 11. tam jsem skončil na 1 až 4 místě, No a pak vítězství v Master Norm 56 a Master Norm O21 ICCF mi byl udělem titul IM ICCF. To jsem měl ELO 2547....Pak už na šachy kvůli koncertní činností nezbyl vůbec čas. Akorat jsem se zúčastnil v Mnichovi simultanky proti MuDR. Helmut Pfleger GM s výsledkem remis. Dostal jsem za to diplom,podepsán tímto velmistrem. Řekl mi,že rodiče pocházejí z Česka....on hrál za Bamberg.Tak to už je asi pro dnešek vše.:-)
chess: To by byla dost pitomá, kdyby se nechala ovládat člověkem...
S těmi 7kameny jste trochu zaspali dobu. V Československém šachu (to je takový časopis) v čísle 11/2018 píšu o tom, že Syzygy už je k dispozici v sedmikamenech zdarma a to jak online, tak offline. Od srpna 2018.
A čo je taká "superinteligence?".
Nejprve si definujme pojem.
Jestli definovat pojem neumí náhodou jen a pouze samotná "superinteligence"?
(Pozn. vím co se píše o pojmu, ale vím, proč vědci jsou k tomu skeptičtí. Nelze zatím definovat. To, že program sestaví lepší program než je sám, platí už dnes).
Téma superinteligence je zajímavé. Hodně programátorů ho odbývá mávnutím ruky - počítače jsou jen idioti na počítání jedniček a nul. Spisovatelé sci-fi se tímto problémem zabývali již dávno. Nyní se přidali vizionáři jako Hawking a Musk, kteří to nepovažují za nemožné...
https://chess.stackexchange.com/questions/16461/are-chess-engines-too-briliant-to-play-good-endgame?rq=1
chess: Tady jsem to řešil, pokud si chcete trochu počíst. Je to tak trochu k syzygy a UCI enginům a k paradoxům, k jakým tam může dojít. Žádná super inteligence ale hodně kvalitní kompresní algoritmus a paradoxy s tím související, viz třeba odpověď od SmallChess...
chess: Zkusím jednoduše a bez záruky, online se dá připojit k téměř kompletní 7- kamenné databázi Lomonosov, chybí jen 6:1 materiální poměr, kde se asi počítá, že jsou všechny vyhrané (asi rozumný předpoklad, pokud to šetří hodně místa). Offline je zdarma ke stažení syzygy databáze (150GB), které zná hodnocení každé 6- kamenné pozice a počet tahů do konverze (tah pěšcem nebo braní). Nevím jistě, jestli ukládá nejbližší konverzi, ale má 5 hodnot - remíza, výhra, prohra a pak výhra a prohra při ignorování 50 tahového pravidla. To starý Nalimov neumí, i když ten je určitě o dost názornější, protože zas ukáže nejrychlejší cestu k výhře, což syzygy neumí. Takže kdo má rád starého Nalimova, toho potěší právě onen 7-kamenný Lomonosov, který také zná počet tahů do matu (535 maximum myslím). Nelze ho ale standardně asi napojit na UCI engine. Co se týče umělé inteligence, tam asi lepší zaměřit se na projekty jako Alpha Zero nebo Leila chess...
Druid.Panoramix: Děkuji za odpověď. Ale chápu, že chtěl věc uvést na pravou míru :)
hejdic - lži a pomluvě se lze jen těžko bránit. Jakmile ji někdo vytvoří, tak ona potom bobtná a roste a začne žít vlastním životem. A jak bych se bránil já? Za prvé asi tak, jak mi český právní řád umožňuje - začalo by to shromažďováním nepravdivých informací na veřejných serverech a sociálních sítích, které mě nějakým způsobem poškodily na právech, vydaly v posměch, zmařily nějaký můj záměr, abych měl dostatek informací o tom, jak druhá strana postupuje. Dále bych upozornil majitele k čemu dochází a požádal ho o vytvoření záloh z daných diskuzí pro eventuální další postup - tedy trestní oznámení a ještě o buď lokální či globální zabanování uživatelova IP. Za druhé určitě bych se nepouštěl do nějakých nepodložených názorových přestřelek, argumentoval bych věcně, stručně, se znalostí věci a argumentů. Za třetí po dohodě s právníkem bych podal na šiřitele pomluv a lží návrh na trestní stíhání neznámého (známého) pachatele s žádostí o finanční odškodnění v takové výši, aby to dotyčného dostatečně umravnilo.Možná ještě bych požádal o vydání předběžného opatření, které by šiřiteli polopravd, smyšlenek a lží zabránilo v takovém jednání pokračovat. Nejsem právník, takže mě ZMB určitě rád doplní o právnický aspekt a rozšíří o další možná opatření.
Mlčení Roberta Cveka chápu, je to chytrý chlap, proč by měl někomu dělat stafáž. Mlčením nic nepokazí...... že to dělá z i z ekonomických důvodů, to mi je jasné od začátku.
Jinak pokud jste si ráčil všimnout, tak ani jednu stranu sporu nejmenuji, protože o tom sporu nic nevím, jen se mi takové jednání prostě příčí, znalí věci ví, komu ty kyblíky špíny přidat do portfólia. Teď trošku malá odbočka od tohoto problému, spousta lidí se po roce 1989 prokazovala čistým lustračním osvědčením a vědělo se o nich, že byli a dokonce vědomí a aktivní a že pravdu řekli jen v případě, že se spletli. A dál bych to, prosím, nekomplikoval, pravda stejně vyjde jednou najevo, protože v našich zeměpisných se stejně všechno vykecá.
Ale fakt, že to je výhoda mít možnost si vybrat - chess24, chessbomb, R+P šachy a šachový kanál Honzy Jílka, kvalita se prosadí, jen to bude možná trošku déle trvat. Stačí tato odpověď?
Pokud si Honzu Jílka někdo (Koutný) zablokoval na facebooku, tak snaha vyzvat dotyčného na veřejnou diskuzi někde jinde (zde na nss.cz) nebude to pravé. Kdyby to takhle dělali všichni tak to by zdejší diskuze nebyly za chvíli nic jiného, než lamentování zablokovných facebookářů. A snahu zatáhnout do žumpoidní debaty i GM Cveka považuji za úlet. Buď spolu 2 znepřátelené skupiny uzavřou nějakou kartelovou dohodu o tom, kdo bude dělat který turnaj (což by se mi zdálo nejlogičtější, protože kvalitních turnajů jsou mraky a na všechny se dostane), anebo holt budou dělat ten stejný a diváci mezi nimi budou překlikávat a následně se určitě dočkáme tradičně nechutných debat o tom, kdo to dělal hůře či lépe.
Druid.Panoramix: Honza Jílek se brání lžím a pomluvám od Petra Koutného. Pokud pozorně čtete, téměř vše může doložit. Jestliže člověk mluví pravdu, jsou to fakta a nejedná se o špínu. Všimněte si, že kvůli nedostatku argumentů se pan Koutný raději stáhl. Věřím, že pokud by důkaz měl, zrovna takový člověk by se ozval :) Zajímalo by mě, jak byste se bránil veřejným pomluvám Vy?
Co se týká Roberta Cveka.. proč by se vyjadřoval, když díky jejich společnému kanálu prodává CD :D
Zdravím, nejdříve několik odpovědí. 1. díky ZMB za upřesnění. 2. Díky Štěpánu Žilkovi za objasnění jak se to má s partiemi v Chessbasi - taky mám v databázi nějaké partie a nikdo se mě neptal, konecnkonců mi to až tolik nevadí. Co se exkluzivity týče, měl jsem na mysli spíše online přenos po internetu, jak ho prezentují třeba Chess24 anebo chessbomb či videozáznam. 3.alvar - teď jste udeřil hlavičkou o hřebíček, já měl doopravdy na mysli online přenos, ale k tomu jsem byl sveden první větou, která nás zavádí tím, že ... cituji:"bych vás rád opět pozval ke sledování šachových přenosů. Tentokrát je na se jedná o přímé přenosy z turnaje ve Wijk aan Zee, který začíná už 12.1." Takže už tady je chyba, jde vlastně o komentované partie z turnaje. Njn, komentáře, hodnocení, kritiky, případně záznamy branek z fotbalových utkání pro učely zpravodajství pochopitelně použít může, ale třeba nemůže někdo natočit záznam z přímého přenosu fotbalového zápasu od O2TV a pak ho promítat někde v sportovní hospodě a vydávat ho za svůj, tady by už asi k porušení autorských práv došlo.
Takže, pánové, sveďte boj na poli kvality komentovaných šachových partií a čas ukáže, kdo z Vás je lepší a čí komentáře budou lepší, zajímavější, promyšlenější. Jinak kdysi existoval pojem "gentlemanská dohoda", kdy obě strany byly ochotny a hlavně schopny se dohodnout. A když už toho nejste schopní, tak si neberte za rukojmí ani své spolupracovníky, bývalé spolupracovníky, možné budoucí spolupracovníky a šachové publikum..... fakt se sejděte někde u popelnic, tam si to vyříkejte. Pak ještě existuje třetí možnost, že Vám to publikum nechá tzv. sežrat, budou se dívat na online na Chess24 či chessbomb a Vás nechá úplně stranou s nulovou sledovaností - a to asi ani jeden nechcete,že?
Šachová partie jako taková není podle autorského práva autorským dílem. Nijak tedy na ni nedopadá režim autorského práva, a každý může zveřejněnou partii volně užívat včetně jejího komentování. Takový je už dlouhodobě zavedený výklad. Kdyby tomu tak nebylo, nejen že by nebylo možné bez svolení hráčů partii zveřejnit, ale dokonce by musel např. každý šachista mít dopředu svolení od pana Svěšnikova, pokud by chtěl zahrát černými v sicilské Svěšnikovovu variantu .
Nakonec to nevadí, dva přenosy, vždyť "Dakary" máme také dva, v jeden čas.
Ten oficiální pokračovatel vzdálený od Dakaru přes Atlantic a nový, který opravdu po stopách nedávné historie do Dakaru už jede. Včera čtu, že se jede v J.Americe a říkám si, vždyť jsem četl, že opět je v Africe. Aha, ták jsou dva!
Dva Dakary, dva přenosy Wijku, super
Stálé zdraví vespolek, tak nějak se budu tvářit, že předchozí články mě nezajímají, byť jsem je přečetl všechny a závěr jsem si pro sebe udělal. Osobně mi je jedno, kdo udělá komentované přenosy z TATA Steel - důležité pro mě je, aby měly úroveň, a to jak technickou, tak i komentátorskou. Teď mám možnost si vybrat ze dvou a nechť tvůrci obou nechť ukáží co umí ( případně co neumí), já už si ten, který mi bude vyhovovat, najdu. Co se mi nelíbí, je konkurenční boj, který mezi sebou, pánové, vedete.... a ta špína v zákulisí, to si vyřiďte někde u popelnic, tam si zrušte zubní karty a roztrhejte občanky, to je Vaše věc a nechtějte, aby Vám to tady někdo pískal či Vám vytvářel neplacenou ( a možná i placenou) klaku. Jestli jste si nevšimli, tak už od listopadu 1989 máme tady v ČR něco, čemu se říká kapitalismus a s ním i konkurenci a konkurence by měla být v tom, že v oboru ( ve Vašem případě komentovaných přenosů z šachových přenosů) si zajistim exkluzivitu ( podívejte se na fotbal, tak to funguje, jeden kanál má práva na přenosy z Ligy mistrů, Evropské ligy a naší ligy a ostatní si mohou akorát drbat hlavu, ale holt už nesmí.....) v turnajích, které budu považovat na kvalitní a pro publikum zajímavé a ostatní mají po žížalkách ( ZMB je právník a asi by Vám rád vysvětlil jaké to je, když porušíte něčí autorská práva a co za to po Vás může chtít). Mno a když si práva nezajistím, tak musím konkurenci přesvědčit kvalitou své práce.... mám-li na to. A nemám-li na to, tak jdu prostě od válu, protože kýble hnoje kvalitu prostě nenahradí.Toť můj názor.
claymes - pochopitelně, že budete sledovat nejenom start, ale i to ostatní, protože budete hledat impulzy pro zlepšení své vlastní práce a taky budete velice pečlivě sledovat zpětnou vazbu svých vlastních komentovaných přenosů, aby jste věděl, kde Vás samotného boty tlačí a mohl pracovat na zlepšení, ale to pochopitelně víte. A pak nebudete mít čas sledovat nějaké nenávistné a další komentáře, protože si řeknete:"Kdo se s guanem nejvíce maže, ten po guanu i nejvíce smrdí." Z Vaší strany stačí jen prosté oznámení, že máte práva na tyto turnaje a šlus ende, tím jí výrazně omezíte prostor... máte-li ovšem na zakoupení práv dost finančních prostředků, to už ale jinde jsme, je to jiná vesnice. Takže přeji méně špiny a více dobré práce a bude dobře všem.
Kdyby se GM Plát radši připravil na ligu. Bílými s FM o 200 bodů slabším vzplál jak fakule.
medved009:
Raději tady píši vtipy a mám radost, když někdo něco pro šachy dělá.
Na Vás musím reagovat.
ad) Michal Novotný: Zaměstnanec, jako trenér, pod vysokou školou, je málokdo nebo v ČR nebyl nikdo. U Michala Novotného kolem toho bylo jistě dlouhé jednání. Není možné být jeden den "vyhozen" z Polabin a druhý den nastoupit tóhle místo. Nemohl Polabinám sdělit, dokud neměl jisté místo. Pokud se toho domákli a na truc ho vyhodili, než jim to sám řekl, pak máte pravdu, jinak né.
ad) Vojta Plát: Napsal jsem, že se mýlí Vojta Plát, když někdo sežene 200tisíc na komentování (psal to) a že zavázán dárcům mu chce do stylu kecat. To má pan Koutný pravdu.
Vy jste ho však v ekonomických neznalostech předčil. Čtu:
"Budu se Vám snažit věřit, že to pro peníze neděláte. Sám víte nejlíp proč to děláte"
Já naopak věřím, že to Vojtěch Plát, poučen životem, jako šachový profesionál, za peníze přenos dělá. A divil bych se, a zlobil bych se, kdyby ne.
Snad každému dojde, krásný večer
Re: pawel - ano, pan Novotný byl vyhozen z Polabin. Víc se rozepisovat nebudu. Vyhazov byl nutný. On ví nejlíp proč. Takže řeči o tom, že to je fake je nesmysl.
Re: Vojta Plát - argument, že jste seděl s komentováním nesouvisí. Budu se Vám snažit věřit, že to pro peníze neděláte. Sám víte nejlíp proč to děláte.
Re: claymes - Četl jsem Váš úvodní příspěvek. Můžu jen napsat, že kanál Robert a Petr šachy byl první kdo zveřejnil, že bude turnaj komentovat. A také předpokládám, že přípravy byly dlouhé a kanál Robert a Petr šachy naznačoval, že tato akce bude.
Některé naivní komentáře ohledně komentátorů. Být dobrý ve svém oboru a kupodivu i bez vady řeči ještě neznamená , že z něho bude dobrý komentátor. Určitě důležitější je být vtipný, mluvit z patra a zaujmout posluchače.
Konkurence je vždy dobrá .Hysterii ohledně dvou přenosů nechápu.
GM Cvek u přiležitosti svých 40. narozenin oznámil, že odchází do šachového starobního důchodu. V něm ale byl už nejméně od svých 35 let - takže žádné překvapení.
Cvek se už bude věnovat jen trénování (na to ještě sílu najde), a v letošním roce vyhlásil závazek, že vydá šachovou knihu! Neradujte se ale předčasně - protože Cvek má jako každý starobní důchodce velmi málo času, navíc každé ráno musí topit v peci (jen co ráno Robert vstane, už oheň v peci plane!), a taky ráno musí nakrmit kury, takže už nic nestíhá, a tak mu tu knížku napíše...no hádejte kdo...?...no jistě že - Petr Koutný... - To bude dílo prodchnuté láskou k šachu.. ufff :-((.
Potěšení nad touto "diskuzí" výjádřil pouze níže zombík. Chtěl bych mu poblahopřát. Tolik radosti najednou do šedi jeho života
claymes:
Píšete, že s Robertem Cvekem nemáte žádný osobní spor. Robert Cvek se tady ani na facebooku nevyjadřoval.
Tak Vaše opakovaná snaha, výzva, dostat ho do diskuse, aby se vyjádřil, se mine účinkem a je to tak dobře.
Velmistr Robert Cvek je na člověk úrovni, který opravdu nepodlehne "davovému šílenství". Nemá potřebu, nemá důvod psát a nikdo mu to nemůže vyčítat, když o nikom nic veřejně špatného nenapsal. Píše a psal "za firmu" Robert+Petr na facebooku Petr Koutný, tak s ním diskutujte. Přitom Roberta Cveka jistě celá situace mrzí, ale co má potřebu říci, udělá v jejich firmě interně a tak to má být.
Chápu, že by jste rád konkurenci hodil nůž mezi ně ve stádiu největších příprav na Wijk, chápu, ale moc průhledné.
Přeji oběma táborům úspěch, rád se podívám (bude-li čas) na oba, třeba na dvou počítačích. Jen kdyby někoho napadalo, byť náznakem, hanět druhý tábor, tak navždy je vypínám. Mám obavu, že nebudu sám. To raději řekněte svým reportérům, kdyby jim náhodou ujelo. Ikdyž jeden z nich tvrdí, že za cizí peníze si může moderovat k obrazu svému a nechce si do toho nechat kecat. Snad mu neulítne.
Ještě jednou, ať se daří, jsou to desítky hodin dřiny, děláte všichni vynikající věc pro šachisty
re: medved009
"Pan Novotný byl vyhozen z Polabin", to asi 1.cena za "fake" této diskuze
Jen sledováním těch blbostí, který Koutnej dává na svůj kanál, vám klesá ELO.
Zdravím, když to čtu, tak mi není šachově dobře. Když vidím sestavu Novotný a Plát, tak to mluví za vše. Pan Novotný byl vyhozen z Polabin - zasvěcení vědí proč a byl to velký průšvih pana Novotného. Pan Plát byl víte kde... Jde jim jen o peníze a o zničení něčeho krásného jako je kanál Robert a Petr šachy, ale to se jim nepodaří, protože co tady dokázal tento kanál nemá obdoby. Pan Koutný je skvělý člověk a obětuje pro šachy všechno. Když kanál Robert a Petr šachy oznámí, že budou turnaj komentovat a teprve potom přijde někdo další, že budou komentovat ten samý turnaj, tak si člověk řekne proč to dělají... Schválně nebo pro peníze? Odpovězte si sami... Jinak komentáře pana Cveka a videa pana Cveka jsou skvělé. O tom snad ani nemusíme diskutovat.
Z jednoho " příspěvku " se dá těžko poznat, zda je ciki333 troll nebo obdivovatel či příbuzný Vojty Pláta ( třetí možnost si jistě domyslíte sami ) . Jen dodám, že můj citovaný odstavec je bohužel až příliš pravdivý a rudou knížku jsem nikdy nevlastnil.
Někteří tady píšou pohoršeně o "nechutné diskuzi". Já jsem naopak rád, že se tady aspoň občas píše konečně otevřeně, že lidé v našem šachu dostávají i tuto zpětnou vazbu. Proč pokrytecky šetřit lidi jako je Petr Koutný, který si buduje veřejně image propagátora lásky k šachu a ke všem lidem u šachovnic celého světa, a ve skutečnosti se chová jako sprosťák co chce druhému ublížit? Proč už konečně tady nezačít psát o lumpárnách nejen v našem šachu, kterých je tolik, že celé to prostředí už je úplně pokřivené?
Někomu se nelíbí "nechutné" diskuze, raději by zřejmě pokračování pokrytectví a falešné hry, a občas nějaký bezbarvý příspěvek politicky korektního Davídka Navary (dalšího pokrytecky mlčícího o poměrech nejen v našem šachu). Proti gustu žádný dišputát, ale zrovna mě třeba právě nechutná ta falešná a nudná pokrytecká hra, jak je vše o.k. a jak si šachisté natěšeně užívají parádní zážitky sledováním šachu.
S údivem sleduji, kolik nýmandů se lacině náváží do pana Pláta. Asi se shodneme na tom, že Vojta neni "etalon ctnosti" a těžko může sloužit jako vzor tzv. pokrokové, neormaxistické, probruselsky orientované mládeži. Nicméně je autentický, nic nepředstírá, na nic si nehraje. Je zkrátka svůj. Toto se bohužel nedá konstatovat o některých notorických blbech diskuzního fóra nšs, námátkou uvedu Morphynista-bezkonkurenční indivuduum zde, symbol pokrytectví...
Cituje výrok mudrce Morphynista: " Vzpomínáme si jistě na ostudný rozhovor Miloše Zemana, kdy použil sprostá slova vůči ruským umělkyním. V plánovitém rozeštvávání společnosti pokračuje dodnes a lidé s nižší inteligencí, komunisté, okamurovci, kobliháři a další z politického suterénu ho napodobují a vulgarity v diskusích používají také. K nim se přidávají i proruští trollové. "
Dobrá ukázka účinnosti brainwashingu mainstreamovými medii...Smutné je, že Morphynista, jako většina porevolučních neoconů, zahodil "rudou knížku" 18.11.1989 v 01.00 hod. běž se bodnout, soudruhu.
No, jak to tak čtu, doufám, že to nečtou nešachisté. Chytří lidé, ti šachisté, ale lejou na sebe (na veřejnosti !) kýble špíny... Sociální inteligence na úrovni im... A platí to pro všechny zúčastněné.
Super reklama - po přečtení doprovodných "veselých historek z natáčení" nemám chuť sledovat ani jeden přenos.
Ja se budu stejne koukat na chess24, kde bude Svidler a Grischuk, ale kdybych si mel vybrat, urcite by to byl Honza Jilek. Jak technicky, tak obsahove to bude mit mnohem lepsi, Petr a komentovat? Hrac 2200 a komentovat partie svetove spicky? Jako sorry, ale to asi ne. Navic i z jeho videi usoudite, ze moc dobry komentator nebude. Bohuzel se na jeho videa kouka spousta mladych, kteri se pak snazi uplatnit "strategii vanocniho stromecku", nebo se z jeho videi "nauci" 1. b3 a misto aby hrali otevreny utocny snadne hratelny pozice, tak si postavej domecek a nevedi co s tim. Takze volba prenosu jasna.
U mě rozhodne komentátor dne. Štěpán a Jan Markoš jsou pro mě jasné jedničky, když komentují, tak u nich. Vojtu jsem slyšel 1x cca 5 minut, takže neposoudím. Robert je pro mě strašný blábol, hodně keců a k podstatě nic. Zbytek osazenstva jsem neslyšel, ale nevím, jestli je to adekvátní volba. Ale uslyším, uvidím.
Já když jsem četl pozvánky na přenosy od Petra Koutného, vždy jsem měl pocit, že to jejich pisatel jaksi nemá úplně srovnané v hlavě:
"Zveme na parádní přenosy, špičkoví komentátoři, špičková šachová akce, i my budeme špičkoví, skvělé šachy, parádní špičková šachová událost a my budeme u toho skvěle připravení a ve skvělé formě, i grafiku máme špičkovou, užijme si tyto neopakovatelné krásné zážitky spolu všichni, ve špičkové kvalitě našich přenosů..."
A takhle nějak to Petr Koutný pořád točí dokola. Jakoby už z těch přenosů ztrácel soudnost. A teď když zjistil, že přenosy z Wijku bude dělat i Jan Jílek, tak už se přestal ovládat a začal se chovat jako ubožák.
Nechutná diskuze. Jestli jste se ještě ve škole učili rusky a jste schopni adaptovat se na rychlou verzi jayzka, vřele doporučuji naladit si raději GM Šipova.
Sorry, hoši, ale to je trochu jiný level. Šipov je šachově skoro vždy v obraze a k tomu zvládne i další kousky. V posledním C-C například probral se spolukomentující šachistkou, kterého by brala jako chlapa a když se připojilo 10000 (?) lidí, snědl svůj klobouk :-))
a) Přeji úspěch oběma "táborům" a jsem moc rád, že dík této diskuzi vychladla hloupě politická jinde a nevznikla 3. světová ve vedlejším článku.
b) Diskuze zajímavá, přesto je mi hrubě proti srsti napadní ohledně jakéhokoliv zdravotního hendikepu. Dávám ke zvážení, jestli byste se neměli za to dotyčnému omluvit, bylo-li veřejně prezentováno, veřejně omluvit.
c) Na Vojtovi je vidět, že až moc často utíkal ze školy k šachům a pak nebyl v žádné firmě. Viz například text o 200 tisících. Ovšem tací podobní jsou ve všech sférách politiky a rozhodují o nás. Oproti tomu je pár řádek Vojty naprosto neškodných. Přestože tvrdí, že češtinu a anglinu dává lépe než jiní, nerozporuji to, Vojtovi raději přeju, aby měl výdrž dělat šachy na 150% procent. A tak dobře se právě jimi živil. I k radosti fandů.
@claymes: Naprosto chápu, že se Vojta neudržel a mail zveřejnil. On se totiž pan Koutný velmi rád prezentuje jako zcela nezištný, sluníčkový nadšenec se svatozáří, takže je jen dobře, že jste trochu poodhalili jeho chování a skutečné smýšlení...
Já mohu jen dodat, že je škoda, když se takto šachisté hádají. V podobných sporech většinou nebývá vítěz, ale prohrají všichni zúčastnění. Též bych chtěl poukázat na to, že co se týká písemného projevu, nesahá Vojta Plát Robertu Cvekovi ani po kotníky a jeho trapné poukazování na drobnou vadu řeči jen potvrzuje pravdivost toho, co napsal sachlik - opravdu je někdy lépe mlčet...
Ale proč zveřejňuješ cizí poštu? Je to akorát smutné, protože s českými komentovanými přenosy se začalo nedávno, lidi baví, ale na dva zároveň ten Wijk rozhodně nebude. Může to dopadnout špatně, že se budou zbytečně srovnávat dobří komentátoři a někoho to odradí...
Re Poutnik: A nejdůležitější přeci je........
"co si říkají diváci po filmu. Pojď, schováme se tady v křoví a budeme je poslouchat".
"Já myslel zprvu, že se jim to plátno fakt protrhlo"
"Mami, a jak dělali ten vítr"?
"Jsme my to Češi šikovnej národ".
(Kdo pozná závěr filmu S+S 1980 " ...á. ")
Na přenos se těším. To, že budu muset řešit, který přenos si pustím bych nečekal. Obecně, pokud někdo moderuje, je důležitý obsah i forma. Zde má Žilka výhodu v porovnání s Cvekem. Může totiž na sobě zamakat a projev zlepšit, což je u vrozené vady řeči téměř nemožné. Každopádně vím, jak je těžké moderovat. Když jsem stál na podiu třebas divadla ABC, tréma udělala svý, pot mi stékal po páteři .... Hodně se dá získat praxí. Je důležité si vlastní projevy přehrával a poslouchat také svrchní tóny řeči apod. A nejvíc člověka posune, když přestane mít strach o své ego. Držím vám palce.
Já nebudu stranit ani jednomu kanálu, musím ale reagovat na poznámku, že má Cvek vadu řeči. Možná má menší vadu řeči, ale je to profík a hlavně rovný chlap. Já si Roberta Cveka vážím po stránce odborné i lidské. Někteří lidé umí mluvit plynule, ale obsah jejich mluvy je takový, že by bylo rozumnější mlčet. Příčinou je absence sociální inteligence a ztráta zdravého rozumu.
Takže... Vše mělo být interní, ale "omylem" se pomluvy objevily na FB Roberta a Petra :D Když se Honza bránil, Petr mu příspěvek smazal a zablokoval ho... Zde, kde může Honza argumentovat, Petr předstírá "omluvu" ale na FB pomlouvá dál... zajímavé
Ahoj, jsem zvědavý. Štěpán při komentování MS v rapidu a blickách nasadil laťku hodně vysoko, byl to velmi dobrý komentář. Jo, čeština by mohla být jistě spisovnější, tedy nikoli nářečím (koně tam stojijou dobře), ale za sebe upřednostňuji obsah před formou, takže OK.
Pokud to bude technicky a časově proveditelné, navrhuji zlepšovák: Při vysvětlování nějakých motivů dát vedle (nebo pro danou chvíli, místo šachovnice s přenosem) desku zvlášť, kde si komentátor postaví pozici a může demonstrovat variantu, nebo motivy. Příklad: záludná koncovka KRB vs. KR, kde se na půlminutě pletou za obě strany i ti nejlepší. Štěpán ji rozebíral při jedné partii, a i když mírně (rozhodně ne pořádně) znám nějaké motivy (paty a to, že věž obránce na 3. řadě je při útoku na krále na 8. řadě obecně nejhorší), stejně jsem moc nechytal, jak a co. Pro hráče ELO 1900 už to musela být úplná španělská vesnice. Na té doplňkové desce by to šlo demonstrovat určitě lépe/názorněji.
Tak všem tvůrcům hodně štěstí při zajištění přenosů a nám divákům pěkné zážitky. Počítám, že o výsledku kvality přenosů nakonec rozhodneme my "amatérští" šachisti a sledovatelé ... :-)
Pojďme to uzavřít jako chlapi...Moje chyba a omlouvám se, že jsem něco co je interní vytáhl na veřejnost ať je v tom cokoliv, mělo to být jen mezi mnou a Honzou, ono oba dva máme stejný cíl a to dávat lidem skrz šachy radost. Věřím, že příště se dohodneme a rozdělíme akce tak, abychom opravdu netříštili síly na stejný přenos, uvidíme. Teď je před námi teda přenos, který bude mít náboj a věřím že lidi budou spokojeni, já se určitě podívám na přenos Honzy a bude mít u mě lajk.
Tímto to chci uzavřít, jsme jen malinkaté rybky v obrovském oceánu, jsme tak malinkatí že nás ani mikroskopem nenajdou a protože jde o dobrou věc....tak si to pojďme užít. Jestli toto má být moje omluva, tak je...
Petr
a když už je o tom řeč tak moje poznámky k přenosům a tím nechci snižovat ničí odhodlání. Krom Roberta nebo Šimáčka nejdou dosavadní moderátoři poslouchat. Což mám ověřeno z více zdrojů. Žílka používá takovou čestinu v online přenose, že bych nevěřil, že takhle někde může u nás mluvit. To nesnižuji kvalitu, ale jít s tím do TV? Ostatní IMka, vedle těchto GM působí hodně smutným dojmem. Povědomí o zahájení skoro nic, povědomí o hloubce pozice nula. Tam, kde GM mrkne a vidí, tam hoši tahají každý tah "co tam asi bude", koncovky taky nic. Žilka pěkně vysvětlí proč je to remiz, nebo i ukáže typové remizové motivy. Když komentují IMka (nedej bože ten FM) tak to přepínám na Svidlera. Nemyslím to špatně, lepší než nic, opravdu. Dejte někde účet a konkrétní přenosy rád podpořím.
panenko skákavá, v dnešní době, kdy je vše dostupné skoro z obyváku tohle řešit. Držím novému přenosu palec. Dejte pak hlavně vědět, kde to najdeme.
Moje reakce, ach jo....už jsem opravdu nechtěl....Honza byl odejít, už jsme nechtěli s ním dál spoluporacovat, proto jeho postoj chápu, jeho kroky chápu a mám pro něj i pochopení. To že jsou dva přenosy, je škoda..protože je v tom volný čas komentátorů a kdybychom věděli, že to chce dělat Honza pak s radostí mu to předáme a užijeme si volný víkend. Je to škoda i v tom, že mohli být pro lidi daleko víc akcí, než tříštit síly na jednom přenosu, ale je to tak jak to je. Já držím Honzovi palce, je to trvdá dřina budovat kanál, není to o jednom přenosu, ale o tvrdé práci a jsem zvědav co bude za rok..Honza touží po uznání, já mu jej přeji.
Já jsem zvědav na sledovanost ... MS mělo tuším v peaku kolem 300 lidí. Wijk bude mít tak 150 ... /2 kanálama budou přenosy pro 80 lidí.
Pro nás šachové fandy jen dobře, ale "chudák" šachový svaz. Jak tohle rozmotá (koho podpořit a koho ne) ...
Do učebnic škol: "za zády nějakého vola, co sice dá 200.000 korun na komentování, ale jinak si diktuje podmínky".
Budu reagovat, jen jednou....zbytek necham na lidech.....
Vojtu, neřeším....každý si udělá o něm obrázek sám. Honzu, jenom krátce, Honza byl odejít z kanálu, jeho reakce je pochopitelná, jeho kroky taky. Já jsem rád, že Honza už s námi v partě není, je to pro mě opravdu velké vysvobození a že budou dva přenosy.....jsem rád za to.....
Přeji všem krásný víkend, přeci se nenecháme otrávit něcím tak malicherným a něčím co má přinášet radost a pohodu. Věřím, že nás čekají krásné přenosy a těším se na ně.....
Petr Koutný